Monday, September 7, 2009

Måndag!!

Pysan... Mina ögon tåras verkligen när jag läser dina kommentarer...
Och det är så sant...
Handlade en sväng i centrum idag. I kassan sitter en tjej, ung, glad och till synes helt "vanlig", det vill säga inte en sån som jag. Jag känner verkligen hur jag utmärker mig från mängden just nu, trött på det.
Men hon tittar på mig frågar mig, "vad är det som hänt?" Utan att jag hinner svara säger hon att hon också haft cancer. Hon frågade mig vilken sort jag haft och vi pratar en stund. Hon har också haft bröstcancer. Vi pratar om peruker, cytostatika och känslor. Hon gav mig den tiden från sin kassatid, tog tid från andra kunder för att få prata med mig. Vilket uppdämt behov det finns att prata, prata och prata.
Vi är många.
Vi blir ännu flera, varje dag.

Dagens uppmaning!!!!

Varje år drabbas ca 7000 nya kvinnor av bröstcancer.
Upptäck cancern i tid!
Undersök dina bröst, redan nästa gång du står i duschen eller smörjer in dig med lotion. Kolla hellre en gång för mycket än en gång för lite!
Tveka inte att kontakta läkare om du misstänker nåt och stå på dig för att bli undersökt!! Det är dig och ditt liv det handlar om!

I morse var jag och tog blodprover inför behandlingen i morgon. Efter det åkte jag till jobbet för 1½ timmes kondition och styrketräning. Så skönt att få komma igång. Ska försöka hålla varannan dag även efter behandling, men de närmaste dagarna lyssna helt och fullt på kroppen och vad den orkar. Bara jag gör lite får det vara ett stort framsteg, orkar jag inte har jag i alla fall försökt. Efter det lunch och fika i Arninge med Maud. Tack tjejen för en trevlig eftermiddag och en otroligt fin bok. Du kan få låna den när jag läst klart! :-))
Boken heter "Hjärtat får inga rynkor" Marc Levengood.
Skjutsade hem Maud eftersom hennes bil har startfel kan man säga.
Sen skulle jag ha ringt för att få provsvar, men det glömde jag bort...
Ser det som otroligt positivt! I alla fall i den bemärkelsen att det finns annat i mitt huvud än läkare, provsvar, sjukdom och cellgifter. Nice!
Så nu får jag ringa på väg in till SÖS för att ta reda på det. Ska först träffa kirurgen klockan 09.00 för att planera för ytterligare operation, rekonstruering och skapande av bröstvårta. Jag har ju implantat men ingen bröstvårta, rätt skum känsla att känna på :-)
Ska se om det går att byta implantat för att det så mycket som möjligt ska likna och kännas som det bröst som är friskt. Alternativet är att åtgärda det friska. Kanske borde, men vill egentligen inte. Ska fundera.
Sen räknar jag iskallt med behandling klockan tio i morgon. Klockan tolv har jag gjort klart 2/3 av min behandling!!
Hjärts mamma följer med mig i morgon, guld värt! Kanske mellanson skulle följa med också, inte 100% bestämt ännu.
Nu ligger det porterstek i grytan!! Sååå mumsigt gott!

Ska fixa tillbehören nu!
Återkommer!

1 comment:

Anonymous said...

Så sant så.. hade vi bott närmare hade jag åkt hem till dig och fikat..
Och så hade vi kunnat sitta och snacka skit.. dagarna i ända...

Kram Pysis

Ps. Glöm inte männen.. 50 stycken ungefär får bröstcancer varje år...