Thursday, April 23, 2009

Torsdag och på väg

Torsdagens sjukhusbesök är avklarat. Har varit på bröstmottagningen och inget annat idag, lite virrigt?! Mmm hehe
Startade min resa klockan 07,00 i morse, det blev knegarbanan, det vill säga roslagsbanan , tunnelbana och slutligen buss. Framme typ 08,00 så det går ju fort ju!
Betalade i kassan på bröstmottagningen och satt och väntade några minuter sen var det min tur. Jag fick träffa Dr. Elvius och bröstsköterska Matilda. De kände och klämde, tog blodtryck, lyssnade på hjärta, lungor osv osv. Allt var bra, och kändes efter förväntan. Inga svullna lymfkörtlar under armarna eller på halsen. Skönt! Så här långt går allt enligt min plan i alla fall.
Vi diskuterade olika sätt att göra operationen på, men med tanke på hur Dumbo sitter måste man hur som helst ta en större del av bröstvårtan, framför allt att ta prov från den och "portvakten" (lymfkörteln närmast Dumbo) det gör man under operationen och detta snabbanalyseras så man vet hur man ska fortsätta.

Dr Elvius rekommendation var att ta bort hela bröstet för att minska risken för återfall i ev bröstvävnad, därav att plastikkirurgen är med. Visar det sig att Dumbo enbart är på den plats som är lokaliserad, sätter de in en protes (fylls på efter hand för att tänja huden innan fast implantat sätts dit). Eftersom det är så det kommer att bli så tänker jag inte ens dra den andra varianten. Hur som helst, "eftersom du är så ung" (hehe det tackar jag för :-) ) så kan man nog räkna med att det blir strålning och ev cellgifter och/eller antihormonbehandling.

Ev kan finnas fakta fel här, detta är en ny värld för mig, men försöker att återberätta så som jag kommer ihåg det. Huvudsaken är att de vet vad de gör och det gör de! Litar fullt och fast på de. Deras tydlighet vad gäller att bota/friska i första hand, men även under tiden tänka kosmetiskt, det känns bra. Mitt liv ska ju faktiskt fortsätta efter operationen. Vill inte bara ha ett bröst, så är det. Viktigt för mig och för ganska många andra kvinnor. (och män?! )

Gjorde jämförelsen med att en man blir av med halva snoppen...... Tänk på den du!! :-)

Frågade om det var något man skulle undvika/inte göra, för att undvika att Dumbo får mer energi och växer eller förökar sig.
Fanns inget riktigt svar, undvika att ta östrogen. Det är ju inga problem, e ju inte så att jag brukar knapra östrogen tabletter dagarna i ända.

Jag skulle äta gott, gärna grönsaker,
Göra saker som får mig att må bra
Skratta (inga problem :-) ) Konstigt kanske? Men jag kan inte sluta leva?! Eller hur?
Inte gå ner i vikt.... Hmm där blir problem... Har tappat tre kilo på en vecka, detta trots att jag äter minst tre mål per dag. Hehe förstå hur hjärnan gått på högvarv?! Förbrukar allt jag äter och mer därtill! Det blir till att stoppa i sig ännu mera, synd om mig va?!

Fick med mig information om hur bröstoperationer kan gå till, före under och efter. Information om bröstrekonstruktion fick jag också.
En bok "Det gäller dig, en bok om bröstcancerbeskedet" den fick mig att tåra... Men det är ok det också. Det är som sagt många olika känslor i en och samma kropp.
Känns som att jag börjat förlikat mig med att bli av med "mitt" bröst, men jag får ju ett nytt!
Vad är väl ett bröst när man vinner LIVET?

"Det är ingen konst att vara modig för den som inte är rädd"

Jag är rädd.
Jag är modig.
Dumbo har mött en överkvinna till! Skaran med fighters och överkvinnor är fantastisk!
Fighten är i full gång!

Mita och jag har varit på upptäcksfärd under eftermiddagen. Det blev en tur till IKEA och inhandling av lite nya dricksglas och LATTE glas förstås!! Hehe Det du pappsen! Nu får du komma hem till mig och dricka LATTE med MYCKET kaffe, LITE mjölk (kan vara farligt för vikten) och två sockerbitar! Haha

De ringde från SÖS nu under eftermiddagen, tiderna är klara för de nästa stegen.

29 april ska jag träffa kirurg

6 maj (efter Dumbo konferens) ska jag träffa kirurg, plastik, läkare och bröstsköterskor för att få vet hur mycket de vill ta bort och h ur man går vidare efter det.

12 maj operation

Det känns som att det rullar på nu. Skönt! Ska man på en lång resa måste man ju börja nångång för att komma fram till målet!
Tycker inte om betänketiden däremellan, men den har säkert sin psykolgiska effekt, jajaja

Nu ska jag vila en stund!

Kramar

No comments: