Thursday, October 1, 2009

Nu blir jag nästan arg..

I tidningen idag, på nyheterna idag stora rubriker " Fel uppmana kvinnor att undersöka brösten " "Självundersökning av brösten gör mer skada än nytta " DN idag.

Om jag säger så här:
Min lilla elaka cancertumör var mindre än 1 cm, när jag kände den. Knappt märkbar egentligen, om jag inte hade lärt känna mina bröst förstås.
Tack vare att jag kände den, kunde få den undersökt med både mamografi och ultraljud plus efterföljande biopsi, detta på en och samma dag, så kunde jag också ganska snabbt få den borttagen och få behandling. Jag överlver! Åtminstone är chansen betydligt större nu, än vid scenario nummer 2, nedan.

Om jag istället säger så här, ett annat scenario:

Jag hade inte känt igenom mina bröst. Jag hade väntat till "ordinarie" mammografi vid typ ålder 44, dvs 6 år till, den lilla knölen hade då inte varit "bara" 1 cm, den hade säkert dessutom letat sig vidare via lymfsystemet och ut i blodet och till andra delar av kroppen. Kanske hade cancern då, redan innan dessa 6 år förflutit, visat symptom från andra delar av kroppen. Det scenariot är inte vackert.

Inget av detta är.

En dansk forskare hävdar att kvinnor blir oroliga av att undersöka sina bröst för att tanken på cancer blir närvarande.
Hmm... Blir det bra om man stoppar huvudet i sanden?
Försvinner cancerrisken då?
Idioti!!

Visste det.. Jag skulle ha blivit struts.

Uppmanar alltid, alla jag känner, LÄR KÄNNA DINA BRÖST!! Det KAN faktiskt vara skillanden mellan liv och död!
Ta förändringar på allvar, men det är inte alltid allvarligt.

Inga garantier, men man måste väl ändå göra det man kan?!
Eller?

Lär känna din kropp!

Varma kramar i höstrusk!

5 comments:

Anonymous said...

Man blir ledsen när man läser om folks "idioti" Jag har ännu inte fått komma på någon mammografi men känner att det nog är dags att ta tag i det....Många kramar till dig från mig //Monica

Anonymous said...

Blir så arg när man läser om idioti....Har ännu inte varit på mammografi, men känner starkt att jag måste ta atg i det NU
Många kramar till dig från mig//Monica

MassageLotta said...

Jag håller med dig, idiot att skriva så där......
Klart man ska känna på brösten, hellre hitta mindre knöl, än att få ta bort ett bröst/eller få det i hela kroppen...
Jag har varit på mammis och allt var ok...tänk bara hur många som inte kommer på den undersökningen som trots allt är gratis!!
// Lotta

Anonymous said...

Jag har också skrivit om detta.. och jag tror att om vi alla som fått frågan om hur vi hittade vår cancer så skulle forskningen blivit annan.. för jag vet att många kvinnor hittar sin egen knöl.. och ofta efter x antal månader efter mammografi..

Skrev om detta på bloggen.. bara att leta..

Kram i massor Pysis

Anonymous said...

Jag har också skrivit om detta.. leta på bloggen.. för jag tror att forskningsresultatet blivit ett annat om de frågat alla kvinnor om hur vi hittade vår knöl...

Och idioti lär vi få leva med.. för läkarna stödjer sig på de vetenskapliga rönen som kommer.. och rädslan för att få cancer stoppar ingen att inte klämma.. däremot kanske gå iväg och ta kontakt med sjukvården om man hittar något.. då strutsar* man..

Kram Pys

*= ett ord som skapades på cancertjejer en gång i tiden...