Tuesday, February 1, 2011

Dag 08, Ett ögonblick

Det finns många ögonblick att skriva om, frågan är hur man ska kunna välja ut ett?!
Det är som om ögonblicken gör livet.
Eller är livet.

Ett var när hela mitt liv förändrades.
I ett ögonblick.
Ett ögonkast.
Det var som i en bästa akt på teatern.
Den bästa scenen spelas upp i mitt huvud, om och om och om igen.

Man kan säga att jag hade en vanlig dag på jobbet.
I alla fall så långt.
Men....
Ett val.
Ett val av två, av varandra oberoende, personer
Ett ögonblick.
När vi båda två. ovetandes av varandra, väljer att samtidigt dra i snöret som ska få rullporten att åka upp.
Ståendes på var sin sida om denna port.
Jag i butiken.
Han på lagret.
Vi tittar på varandra och jag känner på en gång att jag blir generad.
Förstod inte varför, då.
Han var där i egenskap av säljare.
Jag var på min ordinarie arbetsplats.
Han frågar mig i samma stund som porten når sitt högsta läge: "Är du ny här?"

Så börjar det ögonblick som lett fram till vår saga.
Tänk på alla ögonblicksval gjorda av två personer som ledde fram till att vi i samma sekund stod på varsin sida om rullporten.
Det hade räckt med att jag valt att lägga på ögonskugga innan jag åkte hemifrån, så hade vi missat detta ögonblick. Det hade förskjutit tiden med några minuter och vi hade missat varandra.
Eller att F hade valt att ändra i sin rutt den dagen och tagit en annan butik först.

Ta vara på alla ögonblick!
Små eller stora.
Se de!
Lev i de!

Det kan vara början på din saga <3

No comments: