Thursday, January 7, 2010

2010-01-07

Senaste dagarna har handlat mycket om att släppa taget.
Släppa taget och inse att förändringar hör till livet.
Det har jag ju "vetat" förstås, men när det blev verklighet så innebar det så mycket mera.
Det var inte bara "att göra", att acceptera.
Jag hade en period, fast på "andra sidan", det vill säga för ganska många år sedan.
Stökigt liv (ja faktiskt, till och med jag...), många beslut som slutade galet och en syn på mig själv som inte var den bästa.
Levde i en slags bubbla, som när som helst tenderade att spricka. (vilket den också gjorde)
Konstigt nog reflekterade jag aldrig då över att andra kanske påverkades av mina beslut.
Jag gick min väg.
Nu gäller det att hitta ett nytt sätt.
Ett sätt som ska innefatta stor respekt för beslut som tas och stöttning när det efterfrågas.
Inte ligga steget före.
Inte förekomma eventuella problem.
Det är av problemen man lär sig livet. Eller snarare på vilket sätt man lär sig att lösa problemen.
Det gäller också att släppa taget om kontrollen.
Våga lita på att livet rullar på även om jag inte har kontroll.
Mera "ta det när det kommer, om det kommer" mentaliteten. 
Dessutom är det så att det andra väljer att göra eller inte göra måste få vara upp till de. Det är deras val, deras liv. 
Hur gärna jag än vill att det ska vara annorlunda.
Men det är så det är i verkligheten.
Jag har flera vänner och ganska nära som har det tungt just nu, det enda jag kan säga är att jag finns här.
I ur och skur.
Svårt att stå vid sidan av och inse att en person man bryr sig om kan hamna i trubbel...
Men jag inser också att jag inte längre behöver eller kan vara spindeln i nätet, överallt och hela tiden.

En sväng till biblioteket nu!
En promenad med frisk luft efter det så blir det kanon.
Åh nej.. tvättstugan och vikning av tvätt också...

No comments: