Friday, December 7, 2012

Oooooo snart är det jul!

Hej hopp!
Idag är det den 7 december.. Tänka sig! Snart andra advent!
Första advent firade vi enligt ny tradition hemma hos oss med svägerskor med familjer, (endast A denna gång då lillkusin N var sjuk) samt svärföräldrar. Vi drack varm glögg, åt tomtegröt och fikade med kaffe och saffranslängd.  Vi tände första ljuset också förstås :-) Sååå trevligt och mysigt!
Igår var det min mammas födelsedag. Hade hon levt hade hon blivit 64 år! Svårt att tänka sig mamma som 64 åring :-) Jag tände massor med extra ljus med mamma i tankarna.  Jag skrev till min morbror att det är skönt att veta att jag är en del av henne.  Hon finns på så sätt alltid med mig. Det är så.
Det är nu 31 år sedan cancern orsakade hennes död.

Idag blir det en tripp till Astrid Lindgren Barnsjukhus med Emil. Dags för synagisspruta.  För att han förhoppningsvis ska slippa RSviruset.  Då han har fullgod lungfunktion på bara den ena lungan är det extra viktigt att han inte får RS, som just sätter sig i lungorna.  De sprutorna är SVINDYRA!  Minns inte nu, men jag tror att den mängden han skulle ha förra gången kostade ca 17000.  Nu är han större och behvöer större mängd så det ska bli intressant att se vad de kostar denna gång...
Som tur är har vi ju ett högkostnadsskydd, på receptbelagda läkemedel, i Sverige.  Så runt 2000 är väl max man måste betala, om de inte höjt det beloppet.  Har inte så stor koll på just det :-) Han ska ju ha sprutorna oavsett vad de kostar.
Veckan har bestått av lite pyssel.  Bakat förstås!
Det har blivit en massa pepparkakor och igår gjorde jag lussebullar, bästa ever!  Dessutom ett egenkomponerat recept.  Jag tänkte dela med mig av det här så att också jag kommer ihåg till nästa gång hur jag gjorde.
Så here it comes!

50 g jäst (orginal, blå förpackning.  Har alltid det oavsett vad jag bakar för jäsbröd)
4 dl, standardmjölk
1 dl vispgrädde
2 krm salt
1 dl vit sirap
1 dl strösocker
1 dl Rysk yoghurt
150g smör
1 dl finriven mandelmassa
2g saffran
1 ägg
1 dl blötlagda russin (att stoppa i lussekatterna innan gräddning)
Manitoba cream mjöl Svårt med mängden där.. Degen ska vara ganska lös innan jäsning, men släppa degkrokar och kanten bunken.

1 Smula ner jästen i bunken.
2 värm mjölken till knappa 37 grader.  Mät med termometer.  Fingret missvisar temperaturen. Häll över jästen. Rör runt tills jästen löst sig.
3 Lägg ner socker, salt, saffran, ägget, yoghurt, mandelmassa och sirap i mjölkblandningen.
4 Rör ner 6 dl manitoba cream mjölkör assistenten på ganska låg hastighet till en början.
5 skiva smöret i mindre bitar och klicka i den arbetande degbunken
6 Tillsätt sedan mera mjöl tills rätt konsistens uppnåtts.
7 Knåda degen väl! Min assistent gick i ca 12 minuter.
8 sätt en kastrull med kokande vatten längst ner i kall ugn.  Sätt därefter in degbunken att jäsa.  Ca 1 1/2 timme.  Jäsningen är viktig.
9 Arbeta sedan degen på bakbord, arbeta in mera mjäl om så behövs.  Försök att ha den ganska så lös.  För mycket mjöl ger torra bullar. Baka ut till önskade former.
10 Lussekatternna lade jag på bakplåtspapper. Återigen kokande vatten i kastrull in i kall ugn så att jäsningen blir perfekt tempererad samt fukt. Jäste ca 45 min.  Efter halva tiden tog jag fram de på bänken och satte ugnen på 225 grader.
11- Pensla katterna med vispat ägg (med lite vatten). Tryck ner russin i katterna.
12 Grädda i mitten av ugnen (ej varmluft) ca 6-8 minuter beroende på storlek.
13 låt svalna på galler under bakduk.
14 Njut!!!

Så nu ska jag göra mig klar för att åka.  Ut och halka runt på vägarna!

Återkommer!

No comments: