Wednesday, December 19, 2012

Julklappsångest och diverse annat

Som så många andra har jag irrat runt några dagar och kvällar för att få ihop till den traditionsenliga högen under granen.
Jag undrar om jag inte ska ge som förslag, till nästa år, att fira julen i solen istället.  Då behövs minimalt med klappar och vi får alla njuta i solen i stället.  Här är ju bara snöskottning...  Nåja.. Allt har sin charm!  Skulle nog kännas konstigt att inte springa runt och trängas med allt folk i julruschen också.

Så idag bakas det här en pepparkakstårtbotten.  Självklart blir det en tårta till arbetskamraterna till jul. Med julmotiv och julsmaker, förstås. Testat ännu en tårtbotten, får se hur jag lyckas med denna.
Så här ser receptet ut i alla fall. (inte varmvispad denna gång..)


Pepparkakstårtbotten, form ca 20, för att få den högre, kanske fyra anslag till och med.

Tag fram tre LIKADANA höga glas.  De 6 knäckta äggen ska rymmas i ett av de.
6 rumsvarma ägg.
Socker
Mjöl
1- 1,5 tsk bakpulver
1,5 tsk malda nejlikor
1 tsk ingefära
3 tsk malen kanel

1. Sätt ugnen på 175 grader
2. Knäck äggen  i ett av glasen.
3. Mät upp socker i ett av glasen, till samma nivå som de knäckta äggen
4 Lika delar mjöl (som ägg och socker) i det tredje tomma glaset. Blanda även ner kryddor samt bakpulver i det glaset.
5. Vispa ägg och strösocker, vitt och pösigt.  Ca 10 min elvisp.
sikta ner mjöl/kryddblandningen i äggsmeten.
6. Häll smeten i smord och bröad form.
7. Grädda längst ner i ugnen, 175 grader 20-30 min

No comments: