Wednesday, December 19, 2012

Vånda och vända

Nu är det jul här i vårt hus..
Konstaterar att julen kom också i år. Även detta år snabbare än ,man hunnit blinka. Det är som att veckorna innan, typ från första advent och framåt,  blivit "hacked", det vill säga förkortade.
JAg skulle beställa klappar på nätet och vara ute i god tid, väl förberedd...
Mmm just det...
Jag stressade runt, dryga timmen,  i Täby centrum i går kväll..   Vi ska undvika köpcentra med Emil för att om möjligt undvika RS-virus.  (kräksjuka och annat också för den delen..) Så det blev en nätt liten shoppingtur när Hjärtat kommit hem från sitt jobb. När ska han handla då?? Jaaaa...  söndag förmiddag innan jag åker och arbetar? Det är typ den tiden som finns kvar nu.

Emil har två hjärtekompisar som står oss lite närmre än andra hjärtebarn.  Den minsta har precis gjort sin Andra planerade op av 3-steget.  Hoppas hoppas att ni (de) är återhämtade och väl hemma igen!
Förstår att det är mycket hur som helst och säkert lite extra nu med jul och allt.
Vi hörs så småningom!  Vi tänker på er i alla fall!!

Emils andra kompis är tre månader äldre än Emil och har nyligen gjort sin TCPC och har nu en enkammarcirkulation, som Emil kommer att ha när han är färdigopererad.  L opererades för en vecka sedan.  Idag fick de operera honom igen på grund av ev stopp i dränageslang samt vätska i hjärtsäcken.  Nya drän och bort med en del vätska. Nu hoppas vi på en bra återhämtning.  Som om ovanstående inte räckte så har han åkt på en mag/tarmbakterie, så de hålls  isolerade.
Vi håller alla tummar vi kan här för dig L!!  Du är en superhjälte!
Emil har sin TCPC op kvar att göra..  Jag har verkligen försökt att tänka bort, inte tänka alls, tänka mindre, tänka annorlunda men oron gnager som ett välskavt skavsår.  Känns på något sätt som att ju  mer jag försöker fokusera på annat och inte tänka på just DET, är det raka motsatsen det blir.
En annan hjärtekompis till Emil har också gjort TCPC, han fick åka hem efter 10 (!!) dagar.  Varför kan inte hjärnan fokusera på just det,  istället för det andra med komplikationer och extra oro??
Det är för mig en gåta i alla fall.  Jag vet bara att snart är det Emils tur.    
Jag brukar ta saker som de kommer.  Men att vänta på det här, det är inget normaltillstånd.  Jag får väl helt enkelt agera lite onormalt. Remissen för den magnetröntgen han ska göra här i Stockholm är skickad av E kardiolog.  Så vi inväntar tid för det.  Svaret från magnetröntgen ligger sedan till grund för tidsbestämningen för operation.  Initialt har de sagt första kvartalet 2013, men jag känner att tiden går och det lutar nog mera åt andra, i alla fall före sommaren.  Men det kanske är en kombination av önskedröm/mardröm känsla.
Jag vill ju få det gjort såklart, det måste ju göras.
Men mitt lilla hjärta..... Hua...

Pepparkakstårtbotten (enl tidigare inlägg) känns som en lyckad deal.  Den blev hög och luftig, bättre än på mycket länge faktiskt.  Hoppas den kommer att smaka bra också.
Tänkte fylla den den med glöggmousse och vitchoklad-ganache.
Undrar hur det kommer att smaka??
Tas med till jobbet, troligen fredag :-)
Nu är det dags att nanna kudde.
Barnen går sista dagen i morgon innan jullovet börjar.  Äntligen får de lite ledigt också!
Så godnatt världen, som min  stora lillebror skulle säga!

Puss!!

No comments: