Monday, November 29, 2010

Snö och massor med kallt

Gah!
Vintern i all sin prakt... Men måste det vara så förbenat kallt?!
Tar på mig värsta eskimåjackan, mössa, vantar och halsduk. På benen, jeans.....
Brrrrr!!!!
Knölar på mig och tränger in mig i termobyxor anpassade för en "normal" figur, dvs de sitter numera på halvsvaj på mig.. Lite varmare blev det dock.
Har jobbat hela helgen och träffat på lite trevligt folk. Alltid lite trevligare vid "storhelger", det var ju faktiskt första advent!!  Folk blir lite gladare och trevligare då :-)
Såna häringa helger är ganska roligt att jobba :-)
Dessvärre har min lillson varit magsjuk.. Det började i lördags eftermiddag när Hjärt hämtat upp honom (efter sitt jobb) hos pappan.  Innan kvällen var slut hade han kräkts en fem sex gånger.  Därtill magkramper.
Stackaren.
Söndagen började bra (jag jobbade), han åt lite frukost och pysslade med Hjärt.
De handlade och Hjärt bakade en fantastiskt god saffranskaka och lillson gjorde havrebollar och de planerade middag.
När jag kom hem gick de ut och åkte lite snowracer (lillson var tveksam han mådde lite illa) medan jag gcik prommis med hunden.  Sedan åt vi en fantastiskt god middag, helstekt entrecote och potatisgratäng. Tack Hjärt!
Efter maten var det färdigt igen för lillson.  Fick inte behålla något...
Han kräktes flera gånger under kvällen och fick inte ens behålla en tesked vatten och ont i magen.
Natten mellan söndag och måndag kom han in till oss flera gånger nästan dubbelvikt på grund av smärtan i magen men till slut somnade han. När min klocka ringde för att gå till jobbet (hade tänkt jobba ett par timmar i alla fall från sex till åtta kanske) så var även lillson vaken.  Började söndagmorgonen med att "dricka" nägra teskedar  vatten som kom i retur lika snabbt.
Jag insåg att jag blir hemma från jobbet hela dagen idag.  Vågar inte lämna honom ensam när han inte fått i sig vätska på så länge. Man blir så matt och konstig.
Pratade med Astrid Lindgrens barnakut (på en företagssjuksyrras inrådan) som tyckte jag skulle ta honom till läkare inom några timmar om han fortfarande inte fick behålla någon vätska och varit på toaletten, tilltog värken i magen, eller om det tillkom feber var det direkt till barnakuten.
Tror bacillerna blev lite skrämda för efter det vände det.
Nu har han både ätit och druckit och verkar få behålla det, men så var det å andra sidan igår också, tills kvällen kom... Håller tummarna nu.
Det blir en lugn eftermiddag och kväll känner jag.
Jag ska lägga mig en stund eftersom det inte blev så mycket sova i natt.
I morgon tisdag, till på onsdag, är Hjärt borta på utbildning, så det blir väl ingen sömn natten mellan tisdag och onsdag heller. Inga barn är hemma heller så det blir extra svårt....
Usch...
Undrar hur jag kunde bo själv förut?! Var det kanske därför jag hade förskäraren under huvudkudden då?!
Jag och en hund som är rädd för allt och skäller för minsta lilla.  Ingen vakthund där inte.  Snarare tvärsom.
Hon skrämmer upp mig mer.
Ja jag är ensamrädd, mörkrädd och blir alldeles skvattig!
Men det löser sig nog.  Ledig i helgen så jag får sova då! :-)
Äh, det är lugnt!
Jag ska bara mysa, med varmt bad (utan bubbel!) och tända ljus, äta något gott och bara vara.

Nu är det 25 dagar kvar till julafton!
Hur ser önskelistan ut?!
:-)
Låt höra!!

No comments: