Friday, February 13, 2009

Mamma sorg

Skrev detta en låg och ledsen dag. De är färre och kommer mer sällan, men de finns där.
Ville spara detta, därav att den nu finns här.

den 26 januari
2009-01-26
I dag blev det min "Mamma dag"...
Dipparna kommer ibland, sällan nu, men det finns där hela tiden.
Vissa ord, vissa texter, vissa frågor en del dofter och många tankar triggar igång det hela.
Paniken över att bilderna i huvudet, har minskats till konturer.
Att inte minnas hur du ser ut
att inte minnas känslan i kroppen när vi kramades.
att inte längre höra din röst när du ropar på mig

Jag minns däremot tydligt, fortfarande, i hela min kropp
hur det kändes när du berättade
"att du är lite sjuk och kommer att behöva min hjälp" som den goda dottern på dryga knappt 10år, blev det min livsuppgift
"att du skulle bli frisk igen" tog jag som ett löfte du svek
"att du innan du blir frisk skulle tappa håret och få peruk" det var ren skräck. Det kändes farligt
Du måste ha varit så rädd..
Rädd för vad som hände då
vad som skulle hända
om du skulle försvinna

Du var säkert rädd för mina tårar som jag aldrig ville visa, jag valde avstånd
Avstånd till något jag inte kunde hantera
inte då
inte nu
Det var ren och skär skräck

Men för mig fanns egentligen inget annat
du skulle finnas där, alltid
Tänkte aldrig andra tankar
Din smärta var däremot min smärta
det gjorde och gör ont

Den dagen då du försvann
ekar som ett mörkt hål
ett tomrum ingen kan fylla
en längtan efter något, det som saknas.
DU

En dag, en sorg
en dag, utan hej då
fanns inga hej då,
vi skulle ses "snart"
så var det sagt
"snart", väntar jag på ännu.

Du rullades långsamt ut
i en stol på hjul
varje gupp på vägen
en stöt i kroppen
en smärta som ej kunde hanteras

Jag valde att blunda
valde att inte se
inte höra
jag var off
känslan kröp innanför huden
känslan över det overkliga i verkligheten
Evigheten som skulle ta slut


Du är min ängel
ständigt vakande vid min sida
väljer att se det så

Du ser mig
du lyssnar på min bön ¨
väljer att tolka det så

Du finns alltid nära
jag är en del av dig
det känns tryggt
du var och är min hjälte
min vardag
min kämpe

Se min verklighet nu!
min kärlek
min glädje
min framtid
Mamma, jag är på väg!

Älskar dig, du är med mig!

No comments: