Saturday, September 29, 2012

Åhhh en myshelg!

Ännu några dagar har passerat, närmare bestämt en vecka.
En liten resumé!
Måndagen bestod i att förbereda sista baket till föreläsningen på tisdagen.
Hjärtebarnsföreningen hade bokat in (Emil´s) kardiolog samt en kontaktsjuksköterska att prata under ett par timmat om hjärtebarn, hjärtproblem, forskning och behandlingsmetoder.
Så det bakades några sockerkakor att ta med till fikat innan.

Tisdagen så åkte jag och Emil före in till Astrid Lindgren där föreläsningen skulle vara, F och svärmor skulle möta upp där. Emil och jag var i god tid så vi passade på att hälsa och visa upp en ännu piggare Emil, än innan op, på kardiologmottagningen. De, som vi,  tycker det är fantastiskt!
Han har återhämtat sig mirakulöst snabbt och går och går och går mest hela tiden nu.
Farmor tog hand om Emil så att jag kunde hjälpa till att duka och fixa fika.
Emil tyckte föreläsningen var kul i sisådär 20 minuter sen var han för trött för att ens försöka sysselsätta.  Så jag gick ut med honomutanför lokalen och vyssjade honom tills han somnade.  Vagnen stod i lokalen så där stod jag.  Han är tung! Armarna skakade till slut, hehe, men vad gör man inte?!
Vi halv nio var det slut och vi packade in oss i bilen och åkte hem. Föreläsningen var mycket uppskattad, likaså mina kakor och sockerkakor :-))

Onsdagen blev en mellandag, som det brukar vara för Emils del, efter strapatser.  Han var trött och hängig, inte sugen på att göra något annat än att leka lite och vila. Så så blev det.  Han bestämmer.  Det regnade ute hela dagen så lika bäst var det.  Vi tände en MASSA värmeljus och njöt av ljusen och värmen istället.

Torsdagen var det så dags för återbesök på kardiologmottagingen.  Ultraljud på hjärtat, EKG och röntgen för att se att allt så fortsatt bra och bättre ut.  Röntgen visade att vätskan i lungan på den op sidan är så gott som borta, op har gått som den ska och man har åtgärdat problemet med diafragman. EKG och ultraljud såg även det bra ut.  Nästa steg för kardiogen blir en kontakt med Lund för att planera för den sista planerade hjärtoperationen, TCPC.  Den blir troligen under första kvartalalet 2013.  (någon gång under vintermånaderna sa kardiologen, första kvartalet 2013 sa Lund, och de bestämmer i slutändan)
Emil hade dessutom gått upp i den vikt han hade innan op vilket är bra, han ligger återigen på sin kurva.  Lysande!!!

Fredagen var ok väder, droppade lite då och då men vi hade bestämt att gå promenad med J och hennes dotter A.  Så så blev det också :-)  En lång promenad i ganska raskt tempo.  Såååå skönt!
Som vanligt när jag varit "duktig"  så kvaddar jag det med att vräka i mig godsaker.  Så även denna dag. Bakade bondkakor, bara degen är ju god att äta som den är :-). Men men jag får gå lite längre nästa gång!
Och baka mindre, förstås....
Mysfika inne hos grannarna  på kvällen, Emil fick present av de också.  Ett "bilar pussel".  Tack J & J och lille M.

Idag då..
Lördag.  Fredde jobbar till 14. JAg och Emil har softat på morgonen, med ljus, frukost promenad och sedan lunch.  Nu sover han!!! I sin säng!!! Så att jag får händerna fria att för ett ögonblick kan dricka lite (varmt) kaffe, skriva på bloggen och bara sitta :-) Det var längesen!
Han är så mammig att jag blir helt slut!  Det kom efter sjukhusvistelsen och kommer säkert gå över.  Man vet ju inte allt som försiggår i hans tankar vad gäller bearbetning av läskiga situationer, sövning och smärtor och alla okända ansikten som pillat på honom.
Lilla hjärtegryn!
Måste ju berätta också att Emil började morgonen med att tycka att jag skulle dammsuga.  När det inte blev så hällde han ut ett paket pulvermos på golvet så jag blev ju tvungen att dammsuga!  Rackarbus!

Idag eller i morgon blir det en fikadejt med familjen F.  Får se om männen i familjerna kan bestämma mer exakt när? var? hur? Eller om fruarna även ska slutföra projektet :-)

Middag idag? Jaaa.. Jag har ätit kakor och är inte speciellt hungrig :-))


So long!!

No comments: