Saturday, December 7, 2013

Lördag 7/12, snart andra advent

Lille plupp är fortfarande sjuk.  Han hostar och frustar, speciellt på natten.  I övrigt inte så farligt.  Han e inte hängig men man blir ju trött när man inte får sova.  Så vi tog sovmorgon i morse :-)  Jag och Emil vaknade klockan 10, hehe.
Fyra timmar senare, det vill säga nu, tar han en liten powernap innan kompis kommer och leker.

Det var ganska många som läste mitt inlägg igår.. Lite oväntat faktiskt. Jag blir rörd över responsen på det dessutom.  Tack!

Nu i en timme har jag försökt plita på vår ansökan om vårdbidrag för Emil.  Det är så känslomässigt jobbigt att det nästan är omöjligt att göra. I ansökan ska jag, sida upp och sida ner, förklara ingående vad min son inte kan, vad han inte klarar, vad är bestående och inte,hur han mår dåligt och när, vad han behöver hjälp med under dygnets timmar, merkostnader vi har för honom osv.
Sist jag gjorde det var jag alldeles urlakad efteråt.  Man känner sig tömd och som en förrädare.  Jag vill ju gå med känslan och vetskapen att jag stärker och lyfter mina barn, inte det här...
Bara det som är negativt och "jobbigt" tas ju upp.
Det gör ju att han känns som ett enda stort "problem", och så är det ju inte!!
Så som försättsblad till ansökan har jag nu skrivit precis som jag känner.
" Det känns värdelöst att som mamma till en djupt älskad son (fyra söner) sida upp och sida ner prata om lillen som ett enda stort problem, kostnader, vad han inte kan och kommer att klara osv."
Jag vill att handläggaren på  Försäkringskassan ska läsa det först.  Jag vill att hon ska så nära som möjligt ska förstå hur plågsamt det är att skriva denna ansökan.  Många tårar trillar under skrivandets gång.
"Låt bli att ansöka då" kanske någon tänker... Mmm så skulle man också kunna göra.. Men varför ska jag låta bli när Emil faktiskt har en del särskilda behov, återkommande läkarbesök (utöver de "vanliga" som de flesta gör), ökade kostnader osv.  Det är ju också för hans framtid, att han ska få möjlighet att ha, så nära det går, samma förutsättningar som andra barn.
Såååå tillbaka till ansökan nu då...

Gäster på middag ikväll!  Kors i taket!  Det var inte igår :-) Inte med de och inte överhuvudtaget faktiskt.
Förberett med marinerad fläskytterfile och fläskfile.
Sa jag det?!  Storson Andreas är hemma :-) ÄNTLIGEN!! Ända tills imorgon bitti faktiskt :-D

Lovely!

Sänder kärlek ut i cyber! Catch!!




No comments: